15 March 2011

The hella surat berantai

Assalamualaikum.

**********
Suatu petang di class 6 Aisyah, SRA Sungai Kantan.

Petang tu aku masuk class dengan hati yang gembira, rakan-rakan seperjuangan yang tadinya agak bising tiba-tiba kelam kalibut bila nampak kemunculan aku. Aku pelik. Aku terus join dorang macam biasa. Duduk sopan-sopan, seraya berkata,

"Asal tetiba senyap? Selalu korang yang paling kecoh sekali dalam class ni."


"Ada lah. Kau tak boleh tau doh. Bahaya." Masing-masing mula buat muka serious.


"Ahh, asal pulak! Selalu okay je."


"Tak boleh. Bahaya. Ni antara hidup dan mati." Aku tengok muka Syahid dah macam nak nangis.


Okay, aku abaikan dorang dengan hal hidup mati dorang tu.

Recess time.
Aku dah tak boleh tahan. Naluri kelakian mula tercabar.

"Wei, cakap la asal dengan korang tadi? Apa yang hidup mati nya?"


"Kau betul ke nak tau?"


"Yelah, selalu hal korang hal aku jugak."


"Jangan menyesal."


"Surely, man!"


Wafiy tiba-tiba hulur 2 keping kertas. Disuruhnya aku baca sampai habis.

Aku pun baca dengan teliti, tak hirau roti john depan aku.

Habis je aku baca benda alah tu, hati aku mula gelabah. Rasa macam ada orang buat teh tarik dalam jantung. Peluh-peluh jernih mula kelihatan.

"Ish, benda ni boleh percaya ke?"


"Entah lah, tapi kalau ikut dalam kertas tu kalau tak buat apa yang dia suruh kita semua boleh mati."



The fact.
Menurut surat tersebut, kalau kami(orang yang baca) tak fotostat surat tu sebanyak 20 helai dan tak edarkannya dalam masa seminggu pada orang lain, kami semua akan ditimpa bala. Dalam surat tu siap ada tunjuk testimoni lagi, dari kerabat Raja sampailah kerani kerajaan yang kena bala / mati akibat tidak ikut arahan surat tu.


Rasa menyesal mula menyelubungi diri. "Asal la aku pergi baca benda tu. Aduhh."


"Abis, nak buat macam mana ni?"


Setelah berbincang sesama sendiri yang memakan masa hampir setengah jam, kami semua mendapat keputusan sepakat. Kami akhirnya sama-sama berkongsi duit untuk fotostat surat tu sebanyak 20 helai. Hati aku mula lega sikit.

Keesokannya.

Izzadin bahagikan 20 helai surat tu kepada kami 6 orang. Aku dapat dalam 3 keping camtu. Balik dari sekolah agama, aku terus membuat Ops HidupMati tu. Waa, taknak mati muda beb.

Surat pertama aku curi-curi letak dalam letterbox rumah Naim.
Second letter aku curi-curi campak kat rumah Cikgu Suhaiza. Masa ni dia belum kahwin.
The last letter, aku simpan dalam beg sekolah agama dulu. Aku dalam dilema. Aku rasa sayang kepada orang yang bakal terima surat ni. Yelah, satu taman perumahan tu aku kenal kott. Kalau tak anak dorang, mak bapak datuk nenek dorang mesti aku kenal punya.

Kehidupan aku berjalan seperti biasa.

Dan,
setibanya hari ke-8 tempoh edaran surat tersebut. Aku jadi panik gila. The last letter I've keep, lupa nak bagi kat orang. Aku risau. Aku tanya kawan-kawan aku yang lain semua cakap dah settel. Abis la aku. Ni kalau tak malam ni mesti esok aku mati punya. Tak pun cacat seumur hidup. Aku rasa macam nak nangis. Malam tu aku mintak maaf kat parents aku tanpa bagitau hal sebenar. Lepas tu, aku solat sunat.



6 tahun kemudian.
Writer of OB's blog is updating this entry.
Ehh... WAIT !
I'M STILL ALIVE !!!


Oh, demm.
Aku harap anak aku taktau kisah tragik ni. Kalau beliau tau, gua boleh kahwin 2 bai. Tak sanggup nak tanggung keloseran aku masa tu.

6 comments: