25 March 2011

Everybody loves money

Assalamualaikum.

Today, lets talk about money. Bukan mani, tapi money.

Basic gaji aku, 15 hari = Rm 350.
Over-Time (Sabtu / Ahad) = Rm 40 sehari.

Semalam hari ke 15 aku kerja. Tapi disebabkan semalam boss aku ada hal, so aku decides untuk amik gaji hari ni. Hari ni dengan hati penuh bunga, aku jalankan tugas seperti biasa. Keistiqamahan aku tidak sekali pun terbantut dek peluh-peluh yang keluar. Fine, hari gaji kott! Show the best la sikit.

Dalam kiraan aku, aku sepatutnya dapat Rm 350 + (Rm 40 x 6) = Rm 590. Tapi aku taktau setan apa yang dah beromen dengan boss aku, aku just dapat cash Rm 500 je. Cilake! Mana pergi lagi Rm 90? Bile aku tanya, beliau cakap dia tolak some value sebab ada certain day tu kerja sikit. Aku pun rasa macam, WHAT THE FUCK ARE YOU TALKING ABOUT! Rm 90 bukan sikit okay. Sedangkan kalau aku buat OT pun baru Rm 80. Kau nak cakap apa?

Hey, kalau betul pun ada certain day tu kerja sikit tak bermakna kau boleh potong gaji sesuka hati. Yelah, mostly kalau kerja sikit ke banyak ke aku tetap buat kerja. Which mean, everyday is the same. Kalau kerja sikit, aku tetap sibuk-sibukkan diri dengan kerja lain. Apa benda tu kau tak nampak ke? Hari-hari aku balik macam biasa jugak, takde pun balik awal kalau kerja sikit.

Seriously, aku rasa teraniaya gila. Yelah, aku dah kira-kira dah bajet untuk buat lesen. Beliau boleh bantai hide kan Rm 90 aku macam tu je? So, secara rasminya aku terpaksa postpone lagi untuk amik lesen. I don't know, maybe next 15 days ...or... 150 days.

*****

First of all, aku takkan berenti kerja sebab benda bodoh ni.

Second, aku dah dapat define type of "sweet-face" people.

Third, aku rasa maybe Allah saje hide kan Rm 90 aku tu sebab sebelum ni pernah beberapa kali tertinggal yang wajibNya. Okay, aku ulang, tertinggal. Bukan sengaja. Terlalu busy dengan kerja. Apa pun tak boleh.


So, what say you if you're in my shoes right now?

6 comments:

  1. kalau aku,

    mungkin aku akan redha kan. mungkin itu bahagian yang aku "mencuri" waktu bekerja.

    kot?

    =)

    ReplyDelete
  2. weeeeeeeee..sabar taw ! :)

    ReplyDelete
  3. Firstly,,

    Today, lets talk about money. Bukan mani, tapi money.

    Keciwa tawu? lol


    Secondly,, dats what we called power. Dia ada kuasa, dia buat ikut suka dia jelah.

    Tak pe. nanti dia kena balas kat SANA :)

    ReplyDelete
  4. Thirdly,
    aku rasa happy gila bila kena camni :D


    Fourthly,
    aku dah halalkan dah pun.
    sokey laaa.

    ReplyDelete