21 February 2011

"Modeng lebih baik dari arang..." -Azeem

Assalamualaikum


Now, 12.19 am. Aku baru bangun tidur, rasa nak demam, taktau lah esok boleh pergi kerja ke tak. Sememangnya kerja aku memerlukan banyak tenaga, sebab itu orang hensem macam aku ni diperlukan. Ehh...

Semalam, Wan dengan Azeem datang lepak rumah aku. Dalam pukul 11 malam jugak la dorang baru sampai. Lama gila tak jumpa dorang. Azeem sampai-sampai terus buat aku tergelak. Sial, dia potong rambut fesyen dia sekolah dulu. Bila tanya asal potong macam tu, dia cakap polisi pekerjaan. HAHAHA. Tak sangka betul aku, padahal masa sekolah dulu dia lah yang paling berani break the rules. Hisap rokok lah, bawak rokok sampai 2 kotak lah, cubaan ponteng lah tapi Azeem ni kira baik jugak la. Sebab, setiap kali dia nak buat jahat, mesti dia pelawa aku sekali. Aku pulak, antara nak ikut taknak ikut je. Haa, baik kan dia? Kan kan...


Sambil-sambil bukak kedai kopi sendiri, kami semua meMODENGkan diri. Cilake, rokok murah. Aku terpaksa .... bau asap yang dorang keluarkan dari liang lahad pernafasan yang tak berapa nak besar tu. Wan ajak menshishakan diri, tiba-tiba Azeem mencelah,
"... Modeng lebih baik dari arang ..."
KahKahKah,
Sial, dia buat lawak lagi. Kalu ikutkan, boleh je dia cakap, "... Modeng lebih baik dari shisha ..." See, kemerepekan beliau. Sebenarnya, Azeem ni dari dulu lagi suka buat perkataan sendiri. Semuanya hasil dari kecabulan beliau berkata-kata. Tu la aku dah pesan, jangan mencarut banyak sangat. Tak ke naya nanti, kau tengah cakap-cakap dengan parents kau tetiba keluar perkataan tak sepatutnya. Memang tidur luar la kau...

Wan sekarang dah berubah. Semua perkara yang keluar dari mulut beliau, adalah cerita kemewahan, kekayaan, dan keberadaan. Aku pelik. Bila aku tanya sekarang tengah buat apa. Beliau hanya menjawab, "aku tengah try nak join bisnes, so buat masa sekarang aku penganggur lagi lagi la." "Ciss, patut lah beliau sekarang bukak cerita kaya beliau!" Bentak aku dalam hati. Hmm, tak kisahlah Wan. Cuma 1 je yang aku cakap, "Kau nak jadi kaya, kenalah usaha keras. Jangan ingat kau join bisnes tu, kau terus jadi kaya. Hella, NO! Bukan mudah nak berbisnes, lebih-lebih lagi kau hanyalah seorang lepasan SPM." Tapi aku takkan terkejut kalau 1 hari nanti, dia betul-betul jadi OKTS (Orang Kaya Taman Seruling) sebab Wan yang aku kenal, walaupun dia hanyalah ayam-ayam, dia tetap akan cuba sampai berjaya bila buat sesuatu benda tu. So, aku tetap support kau dari belakang.


Apa-apa pun, kedai kopi kami akan lebih meriah bila Maman ada sekali. Dialah bapak segala ayam kat muka bumi ini. Beliau sekarang amik English short course dekat KLIA British Council. Tapi beliau tetap sedaya upaya memerhati pergerakan kami melalui fesbuk mahupun GPS beliau.

*Once, she/he is your friends that's mean she/he will be forever.

No comments:

Post a Comment