25 February 2011

Everybody loves Dato'

Assalamualaikum.

Hari ni aku nak cerita sikit pasal Dato'. Bukan datuk kepada cucunya, mahupun datuk kepada anak sendiri. *kes sumbang mahram lah tu. Pagi tadi aku serve untuk 70 orang VVIP makan. Cilake, pagi-pagi lagi aku dah terpacak dalam bangunan baru UPSI untuk setting barang. Awalnya, aku dengar dalam 70 orang tetamu tu ada lebih 10 orang jugak la Dato', Datuk dan Datin. Masa tu jantung aku dah start 4x 100 dah. That's mean, we (KC team) need to show the best of our services. No cacat cela.


Here, the story begin.

Memandangkan, semua orang dah tau siapa tetamu hari ini. Semua orang dalam bangunan tu jadi kelam kabut. Dari acik jaga bangunan hinggalah pihak pengurusan institusi tersebut, tak ketinggalan juga aku. Aku kelam kabut pun sebab dorang lah, sikit-sikit nak pefect. Ini tak boleh, itu tak boleh. Aku pun mencarut lagu simple plan time tu jugak; *kita lelaki jiwa kena kental brader

So shut up, shut up, shut up
Don't wanna hear it

Get out, get out, get out

Get out of my way
Step up, step up, step up
You'll never stop me
Nothing you say today
Is gonna bring me down

tapi,
disebabkan infection of aku demam hari tu, suara aku pun tak berapa nak baik lagi, so aku terpaksa memekak melolong dalam hati je. Fakkk.


Dalam kekhusyukan aku menyetting barang, tika itu jugalah macam-macam yang berlaku. Kejap-kejap orang datang check bilik tu. Dan-dan pulak, time tu jugak dorang jumpa kerosakan, kejap air-cond tak sejuk lah, kejap lagi langsir kena naikkan lah, kejap kejap lagi lampu kena tutup (konon nak bagi the best scenary to dato' dato' la kan), kejap kejap kejap lagi pulak siling bocor lah, and so on... Oh, come on! Aku rasa kecacatan benda tu boleh ditutup dengan pasu-pasu bunga acik cleaner tu je kott. In fact, dorang masuk bilik tu untuk makan je, bukan nak check bilik siapa paling lawa kat U U di Malaysia ni.

Aku tak faham. Besar sangat ke Dato' tu? Penting sangat ke Dato' tu? Apa mulia sangat ke Dato' tu? Sampai semua benda nak perfect. Okay, maybe korang cakap it is corporate style kan? Aku faham, aku tak salahkan pun Dato'-Dato' tu.

Yang jadi persoalannya ialah,
adalah bodoh kalau time 'beliau-beliau' tu nak datang baru nak repair apa yang patut. See, inilah sikap masyarakat kita. Bila dah terhantuk baru nak tengadah. Buat kerja dalam urgent time. Time-time camni sepatutnya kita dah bersedia menunggu kedatangan beliau dah. Tak perlu nak tergesa-gesa buat kerja last minute sampai nak kencing pun kene laju-laju. Masa itu emas konon. Sebelum ni bukan emas pulak? Batu? Baik ganti dengan batu nisan la, nak dekat mati baru nak beramal.

"Ciss, terasa hamba." Kata reader Ortodoks Buatan semua. HAHA

No comments:

Post a Comment