27 April 2011

Monotone hati Jay

Assalamualaikum.

*****

"Lu pikir la sendiri...Assalamualaikum."
Teriak Nabil dalam peti hitam berhabuk jenama Samsung di sudut jendela.
Jam menunjukkan pukul 11 malam.

Beeppp... (inbox masuk)
Nama Jay tertera pada skrin phone Hero.
Haish, asal tetibe beliau text aku ni? Monolog Hero.

"Kau free?"-Jay
"Skang? Free je. Awat?"
"Jumpe jom. Aku ada big problem la. Sebenarnya, dah lama masalah ni wujud. Cuma aku tak cerita kat kau je. Kadang-kadang benda ni menggangu hidup aku."
"Starbuck Ampang Point. 9.30 pagi. Tapi disebabkan aku dan kau Melayu, aku panjangkan lagi masa tu. Dalam kul 10 pagi ok."
"Ok."


Keesokannya.

Dengan lagak separa James Bond, Hero menuju ke Starbuck. Dari jauh dia sudah nampak kelibat Jay yang sedang duduk sambil makan Burger King. Ehh, wait. Burger king? Starbuck?


"Aihh, awal sampai. Sejak bila kau jadi omputih ni?" Tegur Hero sambil menghulur tangan pada Jay. 
"Aku Melayu moden la. Bukan macam kau, Melayu yang dalam puisi tu. Memang la janji Melayu"
HAHAHA.

Hilai tawa mereka kedengaran.

Usai Hero memesan minuman, dia bertanya akan apa masalah sebenar Jay. Jay seakan rasa bersalah untuk menceritakan perkara sebenar.

"Kemon, bro. Kita kenal dah lama kot. Citer jelah."

"Actually, ni pasal bapak aku lah. Aku nak tanya pendapat kau. Bapak aku ni jenis panas baran, dia tak pukul tapi bahasa dia aku tak suka. Sangat tak suka ok. Dia macam tak respect kat orang. Kalau bawak kereta tak payah cakap lah, hon sana hon sini. Pastu tak boleh sabar sikit asyik nak cepat je. Then tak boleh bawak berbincang. Aku pun sekarang macam taktau nak respect dia lagi. Okay, seriously aku still respect dia as my dad tapi bila perangai dia dah datang hati aku jadi panas. Hati aku bengang sangat dengan dia, aku takut la benda ni dikira derhaka. Habis camne pulak dengan perasaan aku?"

Dengan sehabis berhati-hati Hero menjawab.
"Well, the basic of being a son kita kena respect parents kita. Walau seburuk mana pun perangai diorang kita tetap kena terima. Macam kes kau, aku faham apa yang kau rasa. Same goes to me too. Sometimes, aku sendiri arguing dengan bapak aku. Tapi kau kena tau, kita sebagai manusia tak semestinya kita dah matured enough bila kita makin tua. Basicly flaws of human macam ni, baby - remaja - dewasa - tua - baby. See, bila kita dah tua kita akan kembali as a baby balik. Bermakna, si tua ni matured secara biological je, tapi secara psikologi dia berperangai macam baby balik. Aku taktau asal, tapi aku sendiri perasan yang benda ni ada kat semua orang tua. Hati diorang jadi sensitif pastu mesti nak ikut kata dia je. Kalau tak mulalah dia punya melenting. Cumanya bila lalui sendiri benda macam ni aku lebih suka dengar je cakap bapak aku. Bila dah keterlaluan baru arguing. Bab derhaka tu bagi aku, kita semua pernah buat silap kan? Tak bermakna kita tak respect dia, tapi kita cuba nak naturalkan keadaan balik."

"Masalah sekarang, dari aku kecik lagi bapak aku macam tu. Bukan sekarang je. Aku ingat lagi time kecik dulu, aku selalu keluar rumah main-main ngan member tapi lama-lama aku jadi malu nak keluar rumah. Kau bayangkan setahun aku duduk rumah je sebab budak-budak taman tak suka kat bapak aku. Bapak aku bila ada orang main bola depan rumah ke mesti marah diorang. Bahasa tak payah cakap la. Pastu gaduh dengan jiran sampai anak jiran tu dia tak bagi kawan. Padahal tu masalah dia, dia libatkan aku sekali. Dah lama aku diam, tunggu masa nak lepas je. Tapi aku takut nanti jadi perang besar la pulak. Bapak aku cakap selalu nak menang. Aku taktau macam mana nak tegur. Aku harap sangat dia berubah."

Hero dengar dengan teliti. Kemudian kembali menjawab walaupun lambat sedikit.
"Macam aku cakap tadi, better kalau kau tak puas hati kau argue je dengan bapak kau. Kau tell the truth kenapa kau boleh jadi sampai camtu. Biar dia tersentap sikit. Mungkin dengan cara keras boleh sedarkan kesilapan dia. Tapi aku taklah galakkan kau ikut cara aku tu. Surely, boleh jadi perang besar tapi kau jangan taktau impak dia pun besar jugak. Camni lah, kalau kau power/berani kau slow talk la dengan dia."

Jay membangkang keras.
"Uhh, cara kau memang tak boleh. Nanti bapak aku mesti ugut benda lain. Dia mesti nak menang. Silap silap mesti aku kena balik. Bapak aku pandai psycho. Apa nak buat pun taktau. Berdoa, okay aku berdoa jugak. Tapi macam camne dengan usaha? Aduh, aku boleh terima kalau aku takde awek untuk disayangi tapi aku TAK boleh terima kalai aku tak dapat dari bapak aku sendiri. Aku rasa dah lama aku tak rasa kasih sayang tu. Dari segi tanggunggjawab memang okay, tapi perasaan dengan hati aku taktau nak cakap. Aku fikir takde apa kat dunia ni. Nak bunuh diri pun ada sebab aku malu dengan orang sekeliling pasal perangai bapak aku. Aku tau sekarang aku tengah dosa besar sebab fikir bukan-bukan pasal bapak aku. Aku takut aku nanti mati terseksa. Tapi setiap hari aku cuba untuk normal, then bila bapak aku start balik perangai dia aku terus lupa. Hati aku memang meletup, terasa macam bapak aku tu musuh no 1."


Hero taknak perbincangan antara dia dengan Jay menjadi 1 lagi masalah, maka dia tekad melontarkan kata-kata konklusi.

"Okay, take it easy lah. Aku syorkan kau let time goes by and pass. Kau biarkan masa yang tentukan. Kau biarkan, pedulikan semua masalah tu. Berlakon macam takde apa apa. Cuma tu benda yang kau perlu buat. Okay, how bout effort? Aku rasa kau tak perlu fikir pasal benda tu, sebab kau sendiri takde kekuatan untuk settle down this problem. Even, kalau kau jumpa kaunselor or serbanistas sekali pun mesti diorang suruh kau bersabar dan berdoa. Cerita bukan main lagi, alih alih bersabar jugak. Berdoa jugak. Jangan jadi anak derhaka. Tapi kau jangan sesekali buat benda bodoh, aku tak boleh terima benda benda macam tu. Kita semua ada hak untuk hidup lebih baik. How and why you choose yourself."

"Hmm, thank you so much la brader. Aku harap kita kekal lah kawan sampai mati. Aku rasa semua masalah aku, aku citer kat kau. Aku segan nak citer dekat orang lain. Harap dah kawin nanti pun takkan putus hubungan. Aku bukan gay, tapi serius aku sayang ada kawan macam kau." Jay akur. Ada betulnya kata-kata Hero tadi.

"Sokey brah. Aku tak kisah pun. Aku faham kau. Tapi bagi aku tindakan simpan dalam hati tu la yang boleh buat kau down. Siyes, down. Kalau simpan untuk naikkan semangat takpe lagi, sebab kau ada matlamat. Tapi kalau simpan sebab malu nak luahkan, it was so so wrong. Fikir-fikirkan lah." Hero cuba menghilangkan mood sedih Jay yang sejak dari awal lagi ber-atmosfera dalam Starbuck tersebut.

"Yeah, i know. Thanks once again bro."


Perbualan mereka terhenti di situ.
Hero mula menghirup white coffee yang semakin dingin dek aircond. Jay termenung jauh ke arah coffee cup Hero. Mencari konklusi untuk masalah dia barangkali.

24 comments:

  1. betul lah apa kata hero,besar mana pon masalah alih-alih terpaksa kena bersabar..terima dengan terbuka...biar masa yang tentukan...ayah kita tetap ayah kita,takkan boleh disamakan dengan ayah orang lain...

    dah lama tak lepak starbucks...melayu moden lar katakan.

    ReplyDelete
  2. yes, i'm sure Hero mesti rasa beban gila nak jawab soalan2 tu. haha.

    hidup urban! heh.

    ReplyDelete
  3. aku suggestkan hero sekali sekala pekakkan diri.

    ReplyDelete
  4. naz- Hero adalah hero dlm ini cerita.

    amalina- kesian la plak si Jay tu nanti.

    ReplyDelete
  5. sayang la bapak anda selagi beliau masih ada. macam saya yg dah takde bapak ni, rasa sedih je, jeles je tengok orang lain ngan bapak diorang. padahal dulu pun bapak saya garang jugak. tapi saya tetap sayang beliau. i miss u bapak! al-fatihah utk beliau.. huhu

    http://www.youtube.com/watch?v=AYDUpek0eAw&feature=related

    ReplyDelete
  6. sorry bakul.
    harap entry ni tak bape nak mengusik kalbu bakul ok.
    thanks atas pesanan.
    al-fatihah.

    ReplyDelete
  7. err, entah la.
    tapi rasanya, semua org penah lalui bnd ni kan?

    ReplyDelete
  8. hmm..may be..abah sy x garang..juz tegas jew..sy syg abah sy,,,^_^

    ReplyDelete
  9. well, stiap bapa ada prangainya yg tersendiri.
    baik atau buruk, kita kene terima jugak :)

    ReplyDelete
  10. "Starbuck Ampang Point. 9.30 pagi. Tapi disebabkan aku dan kau Melayu, aku panjangkan lagi masa tu. Dalam kul 10 pagi ok."

    sentap habes !

    ReplyDelete
  11. HAHA, jgn makan dalam sorg2.
    masa nak tulis tu, den pun terasa gak sbnrnya.

    ReplyDelete
  12. eh ekau pon traso ?
    pada dasarnya memang mcm tu lah.

    ReplyDelete
  13. kadang2 kita xmampu nak bersaba , bersaba tu mmg lah hebat terutama dengan parents . kadang aku sedih , aku rase aku seolah si tanggang moden , dululah slalu skarang kurang , aku slalu sgt arguing bile bende aku xsetuju . kadg sedih pon ade , mgkn cara terus trang itu boleh bg impak besa , tp tkt derhaka dan ajal menjemput awl di saat belum smpt memohon maaf , itu yang aku tkt .

    ReplyDelete
  14. yes, absolutely right bro. benda tu jugak la yg aku slalu takutkan. cuma terkadang manusia mudah alpa, asal hati panas sikit abis semua diluah. harap dihindar dari dosa derhaka.

    ReplyDelete
  15. Ive done with derhaka-ing things with my dad. bergaduh bertekak bertumbuk.

    yang lepas biar lepas.

    insyaAllah baik2 saja buat teman kamu. =)

    ReplyDelete
  16. ey, bukan teman aku la.
    tapi teman HERO.
    ya, kamu !

    ReplyDelete
  17. serupa.my mom macam tu.kdg2 tu tegur jugak.tapi cakap budak2 mana nak dengar.bg dia sy budak lagi.dan akhirnya dia menang jgk.

    ReplyDelete
  18. wow, permainan dgn ibu la paling bahaya.
    kalau boleh hindarkan :)

    ReplyDelete
  19. org putih ckp " suck it up "

    aku pulak masa kecik2 ckp.." bukan ke suck tu mencarut? bila masa pulak dah tak kena ban ye?"

    ReplyDelete
  20. aku masa kecik2, kenal susuk je. suck suck ni taktau la plak. ahaa

    ReplyDelete