18 April 2011

Hikayat si kelawar minimals

Assalamualaikum.

*****

Aku tak tahu kenapa, aku sangat sukakan suasana malam. Kalau MR. K begitu menghargai waktu malamnya, begitu jugak dengan aku. Malam menceritakan segalanya. Keluar rumah untuk hirup zarah-zarah dingin banyak buat aku terfikir. Fikir akan persoalan yang memang di luar kotak pemikiran. Dan selalunya memang sukar untuk mencari jawapan kepada persoalan yang timbul.

Sambil menghirup zarah Surya, sesekali terasa manis di hujung bibir. Ahhh, agak sukar untuk menjadi seorang aku di dunia ini. Dale. Dalam bahasa inggeris bermaksud lembah. Aku suka pada perkataan ni. Lembah juga mempunyai many of perception. Persepsi dalam segala jenis dimensi, adakalanya mencabar hukum alam juga.

***

Money is not everything. But didn't you think that everything is money?
Aku antara yang paling tak suka dengan quote bullshit tu. Apa bodohnya orang yang menciptanya. Takkan hanya bersandarkan duit tak boleh bahagiakan hidup orang lain kau cakap duit tu bukan segalanya. Takkan sebab duit tak boleh beli nilai kasih sayang seseorang kau nak salahkan duit yang setiap bulan kau dapat dari boss? I just wonder.

Derr, konsep kau betul kalau bagi kau duit memang tak boleh bahagiakan orang lain, hatta untuk membeli kasih sayang seseorang. Tapi bukankan diri sendiri yang perlu kau bahagiakan sebelum kau nak bahagiakan hidup orang lain? Ya, duit ni macam bateri henfon. Bila penuh, macam-macam kau boleh buat. Texting lah, calling lah, picturing lah, malah boleh ber-3gp-ing dengan awek kau. Tapi bila bateri kau kosong, apa pun tak boleh buat kan? Sesekali meminta ihsan dari kawan-kawan dengan function ask-a-topup kau tu.

Pada aku, tak payah la kau nak bahagiakan orang lain kalau diri kau sendiri tak bahagia. Bagi seorang lonely-loser macam aku ni, memang duit memainkan peranan yang besar dalam hidup aku. Bukan materialistik, tapi dengan duit jugak aku dapat rasakan diri aku selesa. Selesa dengan apa yang aku ada.

Kau bayangkan. Even kau bahagia sebab kau dapat tawaran untuk sambung belajar kat Oxford University, tanpa duit kau takkan kemana jugak. Dan, andai kata kau seorang yang memang loser dalam akademik. Adalah susah untuk kau dapat tawaran sambung belajar. Tapi dengan adanya duit, you can easily daftar masuk mana-mana kolej walaupun result kau teruk. As simple as that.

***

Being alone is such a loser.
Aku paling tak suka bila aku duduk sorang-sorang tanpa seseorang. Bukan sebab aku takut hantu Kak Limah ke apa, tapi sebab bila aku duduk sorang-sorang aku seakan dalam dunia aku sendiri. And I really hate that. Kita selalu gembira dan bersifat keduniaan bila ada family, awek, mahupun kawan.

Bila dah besar camni, parents pun dah biarkan kau untuk cuba hidup berdikari sendiri. Parents kau hanya boleh beri hint, tapi semua pilihan kau kena tentukan sendiri. Kawan pula datang dan pergi. Tak semestinya hari ni dia bergeli-gelian dengan kau, esok dia datang geli-geli lagi. Entah-entah dia yang pergi bagai angin meniup benih lalang.

Well, hidup kita ni telah diatur oleh Sang Pencipta. Let time goes by and pass, you'll face this world suddenly. And wait the awesome ending.

10 comments:

  1. aku nak tanya kau, apakah itu awesome ending?

    ReplyDelete
  2. tunggu aku jumpa awesome ending tu dulu.
    nanti aku gtau kau. okay?

    ReplyDelete
  3. untuk bahagian bahagia itu.

    aku sentiasa percaya bahawa,

    kau takkan boleh bahagiakan orang jika hati kau sendiri tidak bahagia / senang.

    to " saya x kisah, asalkan awak bahagia, saya pun bahagia," , fuck off.

    ok, emo.

    keh3x

    ReplyDelete
  4. hahah.
    same goes to me brathaa...

    ReplyDelete
  5. aku lagi suka sorang-sorang. hanya aku, ruang dan muzik.

    ReplyDelete
  6. sometime, aku pun perlukan benda tu jugak.

    ReplyDelete
  7. (kira aku termasuk orang yang kolot..takper lar.hihi)

    lets the money talk..dan kita yang akan tentukan.

    ReplyDelete
  8. kalau aku nak tentukan boleh tak? haha

    ReplyDelete
  9. duit tak boleh beli kegembiraan.
    tapi boleh beli benda yang menggembirakan.

    ReplyDelete