08 May 2011

Tak makan umpan

Assalamualaikum.


Masa aku darjah 4.
Aku buat kad ucapan selamat hari ibu untuk mak aku. Aku buat dengan penuh dedikasi tahu? Mase tu kat sekolah, subjek apa aku tak ingat. Pelan pelan aku bikin itu kad ucapan. Dan akhirnya, such a perfect card! I wonder, how can before this I never made any perfect card like this? Balik dari sekolah, aku senyum senyum kambing bila lalu depan mak aku. Malam tu, aku diam diam letak kad ucapan tu dalam handbag beliau. Ok, mission success. Aku tersenyum sendiri, tanda puas.

Tapi.
Esoknya, aku kene bahan dengan mak aku konon buat kad ucapan kat beliau.
And I was like !@#$%^&

***

Masa aku form 2.
Seminggu sebelum hari ibu, aku kumpul duit belanja sekolah semata mata nak belikan mak aku hadiah. Disebabkan mak aku cikgu sekolah, so mak aku memang cukup berkenan bila beliau dapat hadiah pen merah dari murid murid beliau masa sambutan hari guru. Petang tu, aku ayat kat mak aku nak pergi kedai Czip Lee, nak beli barang untuk folio. Padahal nawaitu aku memang terang terang nak beli pen merah untuk beliau. Sampai sana, aku tak banyak cakap, aku terus beli pen merah jenis mahal punya. Seperti kebiasaannya, malam tu aku diam diam letak pen merah jenis mahal tu dalam handbag beliau. Aku tersenyum sendiri, tanda puas.

Tapi.
Esoknya, aku kene bahan dengan mak aku konon belikan beli merah untuk beliau.
And I was like !@#$%^&*

***

Masa form 5.
Gua bertekad untuk tidak dibahan dengan mak aku lagi kononnya untuk meraikan hari ibu. So, tahun ni aku buat lain jenis sikit. Fikir punya fikir, aku dapat ilham nak tulis puisi untuk beliau. Seriously, that poem is awesome. Bait bait puisi tu, aku taktau nak cakap camne. Ia menceritakan segalanya. Ok, untuk mission ni aku target mak aku tangkap leleh lepas baca puisi ni. As ussual, malam tu aku diam diam letak puisi tu dalam handbag beliau. Aku tersenyum sendiri, tanda puas.

Tapi.
Again.
Esoknya, aku kene bahan dengan mak aku lagi konon buat puisi untuk beliau.
And I was like ~!@#$%^&

***

Beberapa tahun berlalu.
Setiap tahun aku kena bahan dengan mak aku sebab meraikan atau wish hari ibu untuk beliau. Aku pelik, mak aku tak pernah makan umpan ke hah? Tapi, aku taknak ngaku kalah. Ini tahun aku buat lain dari yang lain.

Everyday, aku dengan mak aku mesti berebut masuk bilik air masa maghrib. Masing masing nak kejar solat. Aku pulak, kalau mandi memang lama. Mak aku memang panas ah. Tidak terkecuali hari ini. Memandangkan hari ni hari ibu, aku tetap teruskan perjuangan aku untuk berebut masuk bilik air dulu. Aku menang. Yes, aku menang! Dari dalam, aku dapat dengar mak aku tengah mengamuk. Keh keh keh. Seronok aku tengok beliau macam tu. Aku bukan apa, seronok dapat kacau mak aku.

Tapi.
Keluar dari bilik air, mak aku marah marah cakap, 'berdosa awak hari ibu buat mak macam ni'.
And I was like ~!@#$%^.

Ampun mak ! 

Thanks to ayah, sebab andalah emak mengandungkan saya.
Buat mak, terima kasih untuk semua.

22 comments:

  1. aku pun nak citer pasal kad aku bagi kat mak aku ar.

    ReplyDelete
  2. sepatutnya semakin dewasa semakin istimewa mak di hati kamu.dalam bagi-bagi umpan dan kena bahan akhirnya ayat sendu yang dapat..hihi

    happy mother days..

    ReplyDelete
  3. tau takpe. ni sume kene bahan punya pasal.

    ReplyDelete
  4. baris pertama pada tulisan berwarna merah tu amat meragukan.bapa kau yang mengandungkan kau ke?

    ReplyDelete
  5. baca dan pahamkannya.
    kang aku keluar ayat media massa aku kang!

    ReplyDelete
  6. aku baca lebih dari 8 kali dah oi!tak faham aku kalau betul apa yang aku fikir.

    wey, kau skula mane dulu?

    ReplyDelete
  7. somewhere in kuala kubu bharu. asal?

    ReplyDelete
  8. takde pe, tanye je..jauh jugak kau beli pen.

    ReplyDelete
  9. comel hang kacau mak hang haha

    ReplyDelete
  10. haha, gurau manja la sikit.

    ReplyDelete
  11. hero- apa yg untung nya?

    heidi- dah lunyai dah pun. haha

    ReplyDelete
  12. nis penah dibahan dgn family juga

    time tu sekolah,tinggal kat hostel

    tulis surat.

    pakai kertas warna warni

    pastu 1 family dok bahan.

    haish..

    ReplyDelete
  13. Kah3.

    derhaka kau ni.

    aku selalu beralah dengan mak (pemalas nak mandi)

    Kau untung.

    rapat dengan mak.

    (jeles)

    ReplyDelete
  14. nis- hah, sama sama kita sama !

    raihana- rapat masa maghrib je. saje propa sikit. heh

    ReplyDelete
  15. ingat mak aku je suka menganjing macam ni, tapi tu dulu masa kecik2 la, dah besar aku jadi kental sikit.

    So nnti mak aku persoal :
    "kecik2 dulu selalu buat kad, dah besar tak ada pun"

    sedangkan masa aku bg dulu aku kena mcm kau jugak.-.-

    then skrg utk mengelakkan di bahan, aku dan adik beradik, share duit dan beli hadiah mahal2.Ha, diam terus mulut dia.Siap sengih2.
    Selalunya beli handbag.Nnti dia terus pakai

    ReplyDelete
  16. HAHAHA. boleh pakai jugak idea kau ni. ohh, mak kau terus pakai eh? hot from oven tu. bau kedai lagi.

    ReplyDelete
  17. mak ko sebena nye mane suke ko dooo...tu yg kene gelak jeee..ape ko buat je utk die sume nye kene bahan...ape pon xbole ko nie..

    ReplyDelete
  18. lu pilih, lu nak kene hentak ke? lu nak kene sedut lemak?

    ReplyDelete