02 December 2016

Misi Mencari Motivasi


Finally bro, finally. Lepas 5 bulan tak pulang ke rumah, hari ni sejarah tercipta. Aku lost jugak bila masuk masuk rumah nak park beg dan salin baju tetiba bilik aku dah jadi bilik Mak Ayah aku. Bilik Mak Ayah dah jadi bilik adik, dan bilik yang tinggal untuk aku hanyalah bilik kain. Duhh, bilik kain. Dengar pun dah tau, betapa aku perlukan masa untuk kemas seelum menetap di situ. Mudahnya, aku ambil keputusan untuk "lepak" di ruang tamu sahaja. Mudah. Ruang tamu kini sudah menjadi kawasan jajahan aku.

Lepas minum kopi o bersama Ayah tadi, aku gulung rokok dan terus mencari lighter. Aku tanya Ayah, mana lighter yang aku simpan kat dapur dulu. Dia kata tak tahu. Jawapan Ayah berjaya membuatkan aku kutip syiling syiling di celahan poket, almari dan penjuru dinding untuk dijadikan modal membeli lighter baru. Jangan risau, hayat lighter selalunya ak tahan lama. Ni nanti aku balik Perlis confirm hilang. Pencuri Baghdad ada di mana mana.

Tenang aku baru nak bakar rokok kat tepi rumah, aku jadi tak senang. Tak senang bila aku tengok hasil kerja tangan aku 5 bulan lalu dah jadi serupa rumah puaka. Daun daun kering berguguran sana sini, semak naik sikit sikit, ulam ulam menjalar sesuka hati. Shit, aku dapat rasakan cuti panjang aku nanti akan dipenuhi dengan menghias halaman rumah ni balik, hensem seperti sedia kala. Aku tak sabar nak cuti panjang ni woi.

Aku harap, dengan aktiviti pergulungan rokok petang tadi dapat motivate aku supaya buat correction dissertation cepat cepat. Kemudian tinggalkan bumi Perlis buat seketika dan katakan, "so long, buddy." Kau taktau, betapa malasnya aku nak buat correction dissertation, nak menghadap journal journal balik untuk improvise disserttation ni. Padahal takdelah banyak mana pun, tapi ya Rabb, sesungguhnya aku berani geleng kepala je tiap kali teringat nak settle kan apa yang patut.


Aku harap, aku balik rumah untuk beberapa hai ni mampu memberi aku motivasi yang lebih rock sifatnya. Mudahan mudahan, Allah permudah saki baki urusan aku di Perlis nanti, dan seterusnya cemerlang untuk pecutan terakhir ini. Mudah mudahan.

Aku dah tak sabar nak menggegar dunia ni!


No comments:

Post a Comment