14 December 2016

Antara Pakar Komputer & Pengkaji Eksperimen, Aku Hanya Perlukan Guts Je Sebenarnya.


Otak tengah ligat tak boleh tidur ni, taktau pasaipa. Mungkin spirit masuk k-box tadi tak habis lagi. K-box terakhir bersama kutu kutu yang ada selama setahun ni, sorang sorang pakat nak blas pasai dah settle kerja. Maka tinggal lah aku dan beberapa lagi kutu yang tak settle kerja lagi. InsyaAllah, mudah mudah next week dah boleh balik kampung halaman dan tinggalkan bumi Perlis ni dah.

Aku jarang bersentimental atas dasar perpisahan dengan kekutu ni sebenarnya, sebab aku selalu percaya to live or not, someday aku akan jumpa jugak kekutu ni di masa hadapan kalau ada rezeki. Masa dan komitmen adalah musuh paling ketat dalam bab ni. Sendiri mau fikir lah, kau sendiri pun berapa kali sangat gather atau jumpa personal balik dengan kekutu yang pernah ada dengan kau dulu dulu? Cumanya itulah tadi aku cakap, ada rezeki ada lah. Tak ada, nak buat macam mana. Hidup tak semestinya kena sentiasa gather dengan kutu yang sama. Untuk ke depan, kita kena create and build up new kutus again. Like really.

Petang tadi sementara menunggu examiners aku kasi pengesahan dokumen, aku secara gentle nya telah berjumpa dengan Brader Naza; bakal Dr yang tak start start lagi PhD registration-nya kahkah. Tiada yang menarik selain topik jodoh dan kahwin. Bunyi klise, tapi aku peduli apa. Ni heart-to-heart dengan orang paling selamber kot, banyak kali juga aku skip kelas 3 jam pasal nak lepak bilik dia; sembang pasal life sambil smoke. Aku perati juga, sejak dari dia naik pangkat jadi Timbalan Dekan itu hari dia lah timbalan dekan pertama yang smoke dalam bilik sendiri.

Tapi bukan hal jodoh dengan kahwin yang aku nak cerita, sebab bagi aku benda tu benda biasa dan tak adalah aku peduli sangat pun. Nak kisah apa ye dak. Cuma macam biasa, hal hal diskusi bersama Brader Naza tak pernah lari dari stanza kehidupan. Banyak benda real yang dia pernah lalui, dah aku lalui juga. Oleh itu, untuk hari ni punya diskusi kami berkenaan "life is about to be brave and gentle." Sambil diskusi, sambil termenung lama juga aku sebenarnya membiarkan dia bercakap sesorang. Entah, somehow aku rasa aku tak jumpa lagi jalan ke arah apa yang aku cari selama ini. Dan yang paling penting, aku sendiri pun tak sure, apa yang aku cari selama ini. Tenang, lambat laun apa yang dicari tu akan muncul juga.

Either to be same or different.
To be the same, I will never worried, trust me. There's no such difficult thing to be the same because you will always gets the awareness from people. But to be different ni yang aku quite risau. Risau yang tak ada hujung pangkal sebab aku pun tak sure yang aku ni sebenarnya ready ke untuk jadi different. To be honest, be different is always be my dream in this life. I wanna be different so I don't need to copy others (sangat). I know how high I can be at the top, but also me; I have no clue why I need to be at the top? For real, I admit I would do anything to satisfied my dreams and passion, tapi tu lah haa banyak sangat tapi ni. Untuk jadi different, aku susah nak ada mentor/role model as guide (at least). So tak adalah terumbang ambing sangat hidup nanti.

And bla bla bla...talking about this again and again and bla bla bla is bullshit. Dalam hidup ni pun, kita memang diberi ujian sebelum pengajaran. Bukan macam kat sekolah, pengajaran dulu baru ujian. Kan?

So untuk persoalan liar hari ni, aku temui "life is about to be brave and gentle." That's all. Kalau dengan diri sendiri pun takut dan tak gentle, nak hadap future dengan gemilang cemana yedak?

Okay lah, aku ada hal lain nak kena fikir untuk isi malam ni ni.


No comments:

Post a Comment