28 December 2016

Memeluk Hari Esok


Alhamdulillah, lepas settle semua kerja kerja berkenaan thesis, aku berjaya meninggalkan bumi Perlis tanpa menoleh ke belakang lagi. Aku berharap agar keputusan final semester aku cun, itu sahaja. Macam biasa, ingat senang ke kau pergi meninggalkan sesuatu tempat, lagi lagi in my case Perlis dah jadi sebahagian dalam jiwa aku dah. Bak kata pepatah yang aku pernah cipta tak lama dulu, "belahlah dadaku dan kamu akan menemukan Perlis di dalamnya." Payah woi, 4 tahun kat sini rasa belong kot. Segala ilmu, memori, kenangan, jasa, air mata dan hati yang hancur (kakaka) aku terpaksa lepaskan depa pergi. Aku pesan, jangan ikut aku dah. What happened in Perlis, stay in Perlis.

Okay now, dalam fasa move on dari perlis.

Usai aku jejak kaki ke tanah Tg Malim, aku letak beg dan bagasi dalam bilik lalu terus minta izin ke Mak aku untuk ke luar. Nak gunting rambut katanya. Sebelum aku pulang ke sini aku dah cakap pada kutu kutu, aku nak cukur rambut. And well, aku ni orang yang berpegang dengan kata kata, terus aku cukur rambut. And yes, benda pertama dalam plan aku telah settle. Checked.

Selang beberapa hari, aku pergi ke kenduri pernikahan Apek dan Sarah. Kat situ je, walaupun tak ramai tapi aku dah jumpa kawan kawan yang dah lama tak bersua muka apatah lagi kontek melalui whatsapp mahupun call. Dari Selayang hingga ke Kajang, jumpa kawan kawan lama ni sifat dia dah rupa kau jumpa stranger yang pernah ada memori tentang kau. So, I'm blessed.

Selain dari itu, benda paling aku bersyukur (walaupun tak cakap depan depan), mengunjungi kenduri perkahwinan Apek dan Sarah telah menemukan aku dengan Awek Terminal. Ya, kawan kawan. Awek Terminal. The one and only. Masing masing pun awkward dan aku sendiri sampai kini, macam tak percaya dengan kebetulan ini. Atau dalam kata tauhidnya, takdir Tuhan ini. Masa kenduri, disebabkan ramai kawan kawan lama jadi aku tak berpeluang untuk bersembang bersemuka dengan dia. Jadi aku ambil keputusan untuk mengajak keluar berdua bersama pada keesokan harinya. And, she said YES. Long short story, kami berjumpa di KL Sentral. Dan secara tak langsung, Si Dia telah menyarung uniform Awek Terminal kembali. Yeah, at least pada mata dan fikiran aku. Tapi itu lah, tak semua yang kita nak kita akan dapat. Aku ada benda nak bagi ke Awek Terminal sebenarnya, tapi sebab leka dan asyik (mungkin) aku terlupa untuk bagi padanya. Bila teringat ni, rasa nak tulis puisi pulak kakaka

Pulang kembali ke Tg Malim, aku berjumpa Tuan Sheikh atas urusan personal dan diakhiri dengan berbekam. Paling fun, kali ni aku bekam kat kepala sekali dengan 2 cup. Rasa nak mengamuk juga masa brader bekam tu pum kepala aku. Rasa ketat hanat. Kat tempat tempat lain rasa steady je. Part kepala tu, memang kalau salah cakap boleh buat aku bertumbuk dengan dia. Lepas settle, balik ke rumah aku penat dan terus tertidur dan hanya bangun bila masuk waktu solat sahaja.

Aku bangun tengah pagi dan tetiba satu semangat datang entah dari mana telah mengajak aku mengemas bilik. Asalnya aku ingat nak kemas baju baju aku je, kemain rupanya. Jadi, aku ambil keputusan untuk kemas satu bilik dimulai dengan almari usang yang dipenuhi dengan pakaian lama Abang Min dan Ayah. Geleng kepala juga aku bila terpaksa berlawan dengan habuk. Nasib baik playlist Glasvegas dan Payung Teduh steady menemani sepanjang malam aku. Hal hal baju aku, aku ingat esok siang baru boleh settle. Dengan nak ubah posisi perabot lagi. Berat berat. InsyaAllah aku cuba settlekan sebelum maghrib menjelma.

Ni esok pagi aku ingat nak pergi hospital nak check performance badan. Alang alang tu boleh derma darah sekali. Aku harap tak jadi masalah sebab aku baru lepas bekam semalam. Sebenarnya itulah, melihatkan kondisi terkini Awek Terminal telah menimbulkan motivasi untuk fit-kan badan balik ni. Mana taknya, walaupun badan aku sekarang dalam kategori steady sedap sedap umphh, aku tak nafikan setahun berehat dari segala aktiviti bersukan secara serius selain bermain futsal sebulan sekali, berbasikal pagi/petang dan ‪panjat bukit Cenderawasih sekali sakala, aku percaya performance dan shape badan aku dalam kondisi yang mengecewakan sekarang ni kahkah

Aku bersyukur sebenarnya, tak sampai seminggu pun pulang ke rumah, "unwritten-what-to-do-list" aku telah pun berjalan dengan lancar.

Orang kata memakwe suka lelaki yang confident. Part ni, aku tak sure lah yang aku ni termasuk dalam kategori tu ke tak. Tapi yang aku tahu, sejak pulang ke tanah yang dah lama tak dijejaki ni membuatkan aku tak sabar untuk tempuhi hari hari yang mendatang.

Terima kasih Tuhan, kerana bukakan mata dan hati aku.

Terima kasih.


No comments:

Post a Comment