18 November 2016

Muzik Adalah Cerminan Diri


Lagu.
Sememangnya bertanggungjawab bermain dengan perasaan yang dekat dengan kita. Bunyian apa pun, kalau berjaya menyentuh jiwa, terus dijadikan sebagai pegangan, nasihat dan bayangan pada diri kita. Semacam magik.

Percaya atau tidak, semua lagu sedih adalah sesuatu yang sedap didengar dan membahagiakan. Mungkin, sifat bahagia itu sendiri terdiri dari kesedihan. Siapa tahu?

Mendengar lagu lagu sedih tak kira tema apa pun, sama ada tentang cinta, keluarga, negara mahupun seekor kucing telahpun berjaya menjuarai carta lagu yang sering didengar walaupun kita mengatakan kita membencinya. Teruk, kenapa kita seringkali tewas dengan perasaan sendiri lalu menjadikan benda yang tidak digemari itu sebahagian dari diri kita?

Macam aku juga, walaupun aku tegas dan cerewet dalam seleksi memilih lagu kegemaran, tetapi aku tetap tidak boleh lari dari mendengar lagu lagu sedih berulang kali, menghampiri lagu lagu bagus yang bersifat happy serta catchy.

Ada satu album dari Grouplove, album kegemaran aku juga bertajuk "Never Trust A Happy Song!"

Bunyi macam amaran bukan? Ironinya, walaupun lagu lagu yang termuat dalam album itu bersifat depressed, tetapi melodi serta rentaknya tidak langsung berbunyi seperti sedang bersedih. Tetapi lebih kepada bunyian happy yang berjaya membuatkan aku hentak kaki dengan berkhayalkan tentang sebuah padang yang luas yang dipenuhi dengan belon berwarna warni. Power!

Grouplove mungkin dalam kategori band "baru" yang membawakan konsep happy-sad songs ni.

Long time ago, The Cure adalah salah satu band yang memperkenalkan tema happy-sad songs ni. Mungkin, generasi kini atau orang kebanyakan tidak mengenali band ini. Tetapi tidak bagi penggemar muzik. The Cure adalah sesuatu yang besar bagi kami.

Lirik lirik lagu yang didendangkan amat membentuk peribadi aku, juga alunan dari sususan melodi. Happy-sad songs berjaya membuatkan aku bahagia.

Bagi menunjukkan yang aku ni tak bias, Aku sebut lah juga satu lagu baru dari saluran "anak muda" kini yang bersifat seakan happy-sad ni. Lagu Hanya Dirimu dendangan Mark Adam & Eleena Harris. Lirik happy, sounds catchy tapi bila aku dengar aku akan kearah happy-sad juga. Kahkah, cilaka. Adakah aku telah disumpah menjadi seorang yang sedih untuk bahagia?

"Jujur, hanya dirimu. Hanya dirimu yang selalu ku tunggu."

Fakof, jangan kata aku sorang je rasa chorus dia sebenarnya adalah sesuatu yang menyedihkan. Come on, penantian tu menyesakkan okay.

Oh, and please. Jangan kata lagu Aiman Tino natang tu jatuh dalam kategori ini. Tidak, jauh sekali. Plus, aku tak pernah suka pun lagu lagu dia. But somehow, macam aku cakap tadi. Lagu yang dibenci tu lah yang selalu bermain di bibir secara tak sengaja kan? Kahkah

Banyak juga lagu yang fun, tapi sedih. Contoh lain, lagu Woa Oh Sayang dari band Couple. Intro lagu je dah mengusik jiwa.

"Semalam, hari terakhir dunia ku kelam. Bertentang mata denganmu Sayang. Jiwaku tenteram."

Power power! Aku sambung sikit lagi.

"Kemarau, dalam hati ku telah dihalau. Hanya dengan hadirnya diri kau. Jiwaku tak kacau."

Amacam, power dak Aidil tulis lagu ni?

Selain dari tu, lagu Jangan Pernah Berhenti Senyum dari Iqbal M.


"Kadang kadang, senyum hilang serulah kembali."

Lagu ni tak pernah direkod studio lagi, dan tak ramai yang tahu. Tapi jangan risau, aku pernah request sama Iqbal supaya rekod lagu bagus ni dalam album yang akan datang. Ada rezeki, ada lah. Kau orang rileks.

Aku takdelah nak kata aku ni power and expert pasal muzik. Tak. Tapi amacam taste muzik aku? Beza tak dengan kau? Tapi tu lah, walaupun selera kita tak sama, aku tak pernah lagi judge kau orang. Tetapi berlaku sebaliknya bila kau orang sound aku direct, "lagu apa kau dengar ni setann" bila kau terdengar playlist aku. Like, oh come on. You can't be so rude. That's breaking my heart you know.

Itu baru aku sentuh pasal benda ringan, belum lagi aku sembang perihal Ok Computer by Radiohead, lagu lagu The Smiths, The Killers, The Cranberries,  Komplot, dan mungkin Coldplay. Jangan pelik macam mana aku boleh layan Coldplay walupun aku dengar Radiohead. Benda sedap, layan jelah. Yang kau judgmental sangat ni dah kenapa?

But somehow I know, aku belum sampai tahap yang membolehkan aku untuk sembang hal hal Radiohead dan Coldplay, atau apa apa pasal muzik. Aku bukan pelajar mahupun orang teknikal muzik. Aku cuma ada sepasang telinga yang bagus dan aku hanyalah seorang pendengar yang penuh dengan pelbagai jiwa. Itu sahaja.

Berikutan dengan sejarah yang bakal dicipta pada esok hari, Butterfingers akan membuat sebuah show reunion di Rockway 2016 buat mengubat luka peminat setelah beberapa tahun tidak bersama. Emmet sambung belajar di Canada dan the rest teruskan enthusiasm mereka dalam muzik melalui Monoloque. Seingat aku, last show Butterfingers pada tahun 2009. Lama kot. Ini mungkin akan menjadi sebuah transisi pada gelombang bunyian di Malaysia selari dengan Monoloque, Iqbal M serta beberapa band lagi yang bersifat nusantara.

Selain dari album Selamat Tinggal Dunia (STD), 1.2 Miligrams atau Butter Late Than Never, kesemuanya berjaya mengetepikan happy-sad songs yang keterlaluan. Bak kata Loque bila ditanya wartawan tentang genre yang dimainkan Butterfingers, dia menjawab, "it's sounds Butter." Say no more. Sebelum aku akhiri tulisan ini, aku tinggalkan kau orang dengan potongan lirik dari band lagenda ini,

"I guess I wasn't needed here."

"You'd be king long last forgotten."

"Kita semua perlu bebas."

"Sudah terlambat baru nak cepat. Terperanjat."

"Isolation has no power."

dan

"Maafkanlah hamba, hamba pun hamba."


Okay, aku nak dengar lagu Kabus Ribut ni. Chow.

No comments:

Post a Comment