12 November 2016

Semalam Aku Jumpa Abang Long Kat UUM, Dia Kata "I Hate Grown Up, Man!" Dan Aku Hanya Mampu Senyum Nipis Je.


Sebenarnya aku tinggal selangkah je ni untuk menghabiskan komitmen "kontrak setahun" aku kat Perlis ni. Makin hujung, makin banyak twist. Makin banyak twist, makin buat aku nervous. Selangkah yang menentukan sama ada lepas, atau tak. Semuanya bergantung pada aku next week. Walaupun aku ni bersifat tenang secara mata kasar, orang orang kekadang tak sedar bahawa aku pun manusia biasa semacam depa juga. Come on, nervous is a part of life kot. Power macam mana pun aku, aku takkan boleh skip part of life yang satu ni kahkah.

Takpa, aku selalu motivate pada diri aku sendiri. Supaya sentiasa percaya dengan apa yang aku lakukan. Sama ada sukar atau mudah, itu hanyalah perjalanan. Yang penting, buat sampai perabih.

Bila dah hujung hujung ni, ramai lah pula yang bertanya akan apa plan aku selepas ni. Aku macam biasa, memberikan jawapan yang tenang tanpa pedulikan benda benda yang serius sangat buat masa sekarang.

Aku dah setahun berkorban masa, wang ringgit, usaha dan lain lain. Untuk membina plan yang bersifat serius buat masa sekarang, tidak sesuai bagi aku. Aku lebih memerlukan plan yang santai sifatnya untuk menjadi seorang "aku" selepas setahun menyembunyikan diri ni.

Menyembunyikan diri? Ya, hanya teman teman rapat sahaja yang tahu apa aku bikin selama setahun ni sebenarnya. Yang kurang rapat or yang rapat tapi taktau tu, sebenarnya aku yang enggan beritahu berita sebenar. Sorry folks, I'm just being me. Regardless, aku rasa aku tak perlu beritahu satu dunia pun pasal benda ni. So yeah, just let it be.

Berbalik pada "Apa plan aku selepas ni?"
Aku dengan mudahnya menjawab,
1. Aku nak lepas Perlis sampai hujung tahun ni (Dec 2016), settle down apa yang patut dulu. Sama ada dari segi komitmen, perasaan, mahupun kenangan. Aku nak apa yang telah aku lalui selama kat sini, stay here. Kira settle down, and move on lah orang kata. But don't you worry, kita manusia mana boleh nak get rid off dari kenangan pun kan. So tenang.
2. Bila balik hometown nanti, aku nak lepak dan bonding dengan family aku balik. Nak kemas bilik, nak kemas rumah, spend time dengan orang tua. Sungguh, aku rindukan depa semua. Dah 4 bulan aku tak balik rumah ni woi! Apart of that, aku cuba nak jumpa balik kawan kawan lama yang telah setahun aku deny and tak dapat nak bersemuka selain hanya berhubung melalui handphone sahaja. Tapi benda ni terbatas lah juga sebenarnya sebab benda benda ni semua costing. Kahkah, so yang mana ada jodoh ada rezeki jumpa lah aku dengan kekawan yang aku nak jumpa tu.
3. Aku nak berehat. Maksud rehat kat sini bukanlah tidur sampai sebulan dua maksud aku, aku nak berehat menenangkan minda. Mungkin cara berehat aku tu dengan travel dan mula tulis buku, sambung projek yang tergendala tak lama dulu tu? Atau, mungkin dengan kembali menguruskan badan dan bina badan balik. Bagi sedap mata memandang sudah lah aku rasa, takde lah target aku sampai nak bulking.
4. Disebabkan aku tak target untuk kerja secara serius serta merta, aku bercadang untuk kerja part time sahaja buat masa dua hingga tiga bulan ni. Jadi orang bawah, kenal basic hidupan macam orang lain dulu sebelum ke peringkat seterusnya.
5. Dalam masa berehat, aku cuba hantar resume yang power pada potential company or any opportunity untuk better future juga. Dalam aku dok bertenang, aku still kena fikir benda benda masa depan juga kan. 
6. Cari cinta lah kot. Jadi orang normal. Sebelum ni asyik mengadu domba pasal komitmen lah bagai. Habis semua makwe lari meninggalkan aku sendiri waktu duka dulu kita hadapi bersama bagaikan  bulan menerangi bintang malam hancur hatiku bila kau pergi. Tapi part ni aku tak peduli sangat sebenarnya, tak jatuh dalam priority lagi. Tapi kalau ada, ada lah. Gittew.
7. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Apa pun yang dah tertulis pada aku, nak taknak aku kena yakin dan layan saja lah. Cakap banyak pun tak guna kan?

Cukuplah kot aku sembang pasal plan tenang aku ni. Macam aku cakap tadi, sembang banyak pun tak guna. Entah entah lepas balik hometown nanti, terus dapat kerja sedap disekalikan makwe free ke takkan aku nak tolak terus kot. Agak agak ah bro. Kakaka

Yang kenal aku tu, kenal lah kot. Dari baca tulisan tak semenggah aku ni mungkin fikir aku ni banyak main lah mende mende. Realitinya, aku ni berprinsip orangnya. Kekadang keras je orang nampak, tapi percayalah sayang hatiku masih punya ruang lembut dalam menerima seorang kamu huhu.

Dua tahun lepas sebenarnya aku dah up entry cakap yang aku nak stop munulis kat sini. Tapi apahal aku terus jugak menulis hingga hari ni? Secara jujurnya, aku tahu ada beberapa teman baik yang sentiasa mahu membaca nukilan aku kat sini. Yang absolutely silent reader (kot). So, this is for you guys. Walaupun aku taktau siapa ampa ni sebenarnya. Aku just detect melalui statistic traffic blog aku je ni.

Apa apa pun, bersama sama kita teruskan hidup memasing okay. Kau orang yang kenal aku tu, yang mungkin nak personal dengan aku, just hit me at any lines okay. Jangan risau, aku masih orang yang sama macam yang kau orang kenal aku dulu.

Still hopeless and restless kahkah

Chow.

Oh, btw doakan aku untuk langkah terakhir komitmen aku next week okay?

Chow ✌️

No comments:

Post a Comment