23 October 2016

Tuhan Tunjukkan Aku Jalan


Baru baru ni, terlalu banyak dugaan yang mendatang dalam hidup aku. Sampai satu tahap, hanya kekuatan yang tinggal untuk menjadi satu satunya cara untuk aku menghadapi semua. Escapism no more. Really. Aku dah betul betul berada di sedalam dalam lohong yang gelap tanpa cahaya. Tiada siapa yang mampu menolong selain dari diri aku sendiri. Since, lepas satu, satu perkara yang mendatang. Tak sempat yang satu itu temui jalan penyelesaian, timbul pula dugaan yang lain. Aku kelaskan masalah masalah tersebut sebagai dugaan sahaja, kerana apa, kerana hanya aku dan Allah sahaja yang tahu akan kebenarannya.

Bercakap tentang kebenaran, Henry David Thoreau ada sebut dalam puisinya;
"rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness; give me the truth."

Begitulah kita kalau benar mahu melihat sesuatu perkara itu sebagai hikmah. Bukan hanya menuding jari salah siapa sahaja. Kau perlukan sepanjang panjang gelombang persepsi untuk melihat sesuatu perkara itu secara meluas. Jangan ego dengan diri sendiri untuk terima atau melihat dari persepsi mata hati orang lain. Come on, dalam hidup ni bukan semata demi kau seorang je. Jadi, luaskan fikiran, rendahkan hati. Dalam argument, tiada yang salah tiada yang benar. Tiada yang kalah, tiada yang menang. Tetapi macam mana kau ambil dan jadikan satu, seterusnya patenkan pendapat tersebut khas untuk/sebagai diri kau.

Mungkin, apa yang kau terima, lihat dan dengar sebelum ini telah menjadikan prinsip hidup kau semakin kuat. School of thought kau mungkin berbeza dari orang lain. Dan, pegangan serta rasional hanya boleh difahami kau seorang. But who cares? As long as kau rendah hati dan tidak ego untuk terima argument argument liar dari yang lain. So, that's should be okay.

Dan segala yang berkaitkan dengan diri kau, dijadikan sebagai buah mulut orang sekeliling. Kau seorang yang jelek, pelik, berlagak art, konon anarki, dan selalunya ego. Dan banyak lagi yang akan menjadi intipati mulut orang dalam percakapan seharian mereka. Kau jelek, pelik dan konon art, dikatakan sebegitu sebab kau lain dari orang lain. Kau tak macam mereka, kata mereka.

Kau kena ingat satu benda.
Dalam filem Terbaik Dari Langit, Berg ada cakap;
"dulu masa sekolah, kau baca buku, kau tak faham. Kau yang bodoh atau buku yang bodoh?"

Jadi, biarkan mereka dengan dunia mereka. Dan kau, terus dengan pencarian "siapa diri kau yang sebenar."

Honestly, kita hanya akan jumpa dengan apa yang kita cari. Walaupun kekadang benda yang jumpa tu adalah secara tersirat, bukannya tersurat. Tetap, ia adalah jawapan yang hanya kita akan jumpa setelah kita fikir akan hikmah disebaliknya.

Sekian dari peminat nombor satu Toyu, binatang biru.
Kakaka.


No comments:

Post a Comment