11 October 2016

Menuntun Dalam Buta


4.50 pagi. Ayah whatsapp, say sorry sebab tidur awal semalam. Aku yang tidak berjaya melelapkan mata lagi pun lantas reply text nya. Ternyata Ayah sedang menunggu reply dari aku, sebab tiap kali aku reply terus bernyala bluetick pada column text aku.

Macam biasa, aku takde lah pelik mana bila Ayah bangun seawal pagi ni. Itu memang rutin harian dia. Lantas, secara kasualnya aku text "doakan untuk orang sekali."

Macam biasa juga, Ayah reply, "kami selalu mendoakan yang terbaik buat anak anak,"

Sentimental juga aku sebenarnya bila text Ayah pepagi gini. Mengingatkan aku pada dia. Perasaan bercampur baur, macam biasa. Kau orang pun mesti tau perasaan bercampur baur tu macam mana. Tak payah lah aku nak spesifikkan perasaan yang mana satu.

Seingat aku, sepanjang aku hidup ni. Baru dua kali aku tengok Ayah menangis depan mata aku. Itu pun, dua dua kali tu, aku yang ada bersama dan menenangkan dia. Aku peluk, genggam tangan dan lap air matanya di pipi. Selalunya aku akan berkata, "sabarlah, Allah ada. Ayah kena kuat." Ironinya, masa kecil dulu, Ayah yang menenangkan aku dan mengeluarkan kata kata begitu. Terkesima. Dua kali aku menenangkan dia, dua kali juga aku terkesima sendiri.

Awkward tu awakward lah juga, sebab aku selalunya pujuk Mak, bukan Ayah. Tapi itulah antara salah satu moment yang tak akan pernah aku lupakan sampai bila bila. Aku mungkin tak ada hubungan yang kacip sangat macam anak-bapak yang lain. Aku tak pernah lagi memayungi Ayah aku masa hujan dalam perjalanan ke mana mana, sebab obviously selalunya kami naik kereta, bukan jalan kaki. Aku tak pernah main peluk peluk dengan Ayah. Ayah tak pernah sokong aku main rugby sebab badan aku kecik. Tapi aku rileks, sebagai seorang mamat rok yang tenang aku tak pernah peduli pun sebenarnya pasal benda benda tu.

Dalam diam, dam agak klise macam orang normal yang lain juga, aku mengidolakan Ayah. Dari segi segenap sisi, tapi bukan barannya. Kahkah. Ya, dulu dulu bapak aku baran orangnya. Abang aku pernah kena penampor bunyi hentakan fire extinguisher ke lantai. Kakak aku pernah kena campak dalam longkah. Sampai aku, aku tak pernah lagi sebarang kesakitan secara fizikal, tetapi dari segi psychology pernah. Kakaka. Adik aku pula, mungkin sebab anak bongsu, Ayah pun dah all out jadi seorang gentlement yang paling jitu dalam keluarga, so adik aku tak pernah kena apa apa lagi dari Ayah.

Apa yang orang lihat aku pada hari ini, semuanya adalah bayangan dari Ayah. Aku tak tipu. Kau ingat aku boleh jadi tenang dalam segenap rasa ni secara tiba tiba atau semulajadi ke? Mana mungkin brader, Aku belajar banyak dari Ayah, really.

Power tak power, sampai satu saat, aku sampai mengidolakan diri aku sendiri. Bet, people wanna be like me too. I'm just wanna be like me. Kakaka

Tapi cakap banyak pun tak guna, Ayah akan sentiasa ada dalam doa doa aku. Macam aku nak, aku ada dalam doa anak anak aku (kalau ada rezeki) juga. InsyaAllah.

Amacam, tenang tak aku?
Akui jelah, itu pun susah kee?

Okay, chow.

No comments:

Post a Comment