06 May 2016

Bangkit Sedang Sedang


Sebenarnya dah lama aku tak kenal macam mana rasanya balik ke rumah. Home. Hometown. Kampung. Or, whatever you used to call it.

Its been 3 months and plus, aku tak balik rumah and call Mak Ayah lantaran busy yang teramat. Macam biasa, orang akan argue kalau busy macam mana pun boleh je nak call for a minutes, at least. Tapi entah, disebabkan aku memang mengalami masalah duit yang sangat kritikal, aku jadi tak berani nak laburkan rm5 atau rm10 untuk top-up semata. Lagi lagi bila terpaksa berdepan dengan expired date top-up tu sendiri. Macam bullshits rasanya bila kau ada kredit yang melebih lebih tapi statusnya tidak aktif disebabkan expired date.

Selain dari kes busy dan top-up, teknologi Whatsapp sesungguhnya sangat lah membantu aku untuk berhubung secara direct dengan Mak dan adik beradik aku. Tambah tambah bila nak hadap keadaan terdesak, kecewa dan rindu yang datang secara tiba tiba.

Pernah sekali tu, lepas Subuh aku whatsapp Mak.
"I love you"
Dan Mak reply setengah jam kemudian dengan nada,
"I love you too :)" (berserta emoji kiss)

Dengan balasan dari Mak itu, tahulah aku bahawa skill Mak bermain Whatsapp sudah bertambah dengan menggunakan emoji yang tepat/ sesuai dengan antonasi.

Jadi, secara rasionalnya walaupun aku tidak berhubung menggunakan suara dengan Mak Ayah, aku masih berhubung dengan tulisan virtual. Kat situ nampak lah sikit yang aku takde lah teruk mana.

Settle exam, duit pun macam sedap sikit untuk aku tambah nilai. Aku top-up dan Mak adalah orang pertama aku call. Ya, betul. Suara Mak memang mencairkan hati, jauh dari mendengar suara makwe makwe. Memandangkan kredit sedia ada aku pun memang banyak, aku tak ragu ragu untuk call lama lama untuk bersembang dengan Mak, diikuti Ayah, dan adik beradik lain. Sorang sorang darah daging aku call.

Paling tak menahan, Abang Min.
"Assalamu'alaikum ya Pak Ostaddd."
"Wa'alaikumussalam yaa Kodill."
Damn, lama aku tak dengar nama panggilan tu.
"Ehh, Kominn. Dok mana? Buat apa wei?"
"Dok PJ nii. Makan durian weh. Makan makan."
"Doghian dah berbunga?"
"Kah kah kah. Eyhh, Kodilll. Tengah makan doghian nii. Tak kena tak kena."
"Haa, okayyy. Nanti nanti aku call lain."
"Salam."
"Baik, salam."

Masa bersembang melawak dengan Mak, sengaja aku tidak cakap benda benda melodrama takut dia rasa terharu mendengar suara anak bujang rok n roll dia ni.

"Awak perabih lah dulu kerja tu. Dah siap semua nanti baru balik."
"Haa, dok buat lah ni. Susah dehh."
"Ho lahh, belajaq apa yang tak susah?"
"Haa, betul lah tu."
"Susah pun dok main rugby jugakk."
"Haha, tak lah. Retired dah Mak ohh. Tak main pun."
Aku sambung.
"Team makin kuat Mak oh. Asyik buat nama, menang ja baru baru ni. Rasa gian betul nak main."
Mak steady betah,
"Zaman awak dah habih dahh. Dah berlalu."
Aku buat tak dengar.
"Apa dia Mak?"
"Zaman awakkk. Dah berlalu dahh."

Aku macam tersentak mendengar Mak cakap pasal zaman dah berlalu.
Secara tiba tiba aku tersedar, masa sememangnya bergerak sangat pantas. Yakni, aku tak sedar pun zaman kegemilangan aku berlalu. Umur Mak Ayah pun dah meningkat. Uban pun memang real makin bertambah. Which aku tak nampak perubahannya depan mata sebab jarang balik.

Berbekalkan dengan hijab bau. Alhamdulillah, bauan Mak Ayah aku tak pernah lupa. Kekadang tetengah malam sebelum aku tidur, bauan mereka datang menyinggah. Maka tahulah aku, bahawa mereka sedang merindui aku yang jauh di perantauan ini. Bauan dan perasaan tu dekat di hati. Tiada siapa boleh sangkal. Even hati aku sendiri.

Sesak tak sesak fikir pasal one last task sebelum boleh balik ni,
Petang tadi aku turun padang layan scene rugby. Tengok team lama main dan menang dengan jayanya. Sungguh, dari perspektif penonton rasanya lain betul.

Eager, aku eager nak main sekali dengan depa.
Tapi terlintas kata kata Mak, "Zaman awak dah berlalu dahhh." Terngiang ngiang di segenap minda aku.

Sebelum balik, ada jumpa sama Mior. Senior tua banyak tahun dari aku.
Ajaknya aku supaya stand by main dengan team Ex esok pagi. Ex tak confirm main, tapi kena stand by kot ada rezeki boleh main lepas gian.

Dan, aku setuju terima ajakan Mior.
Kalau memang tertulis, boleh main.
Lantas.

Mungkin saja zaman aku yang dah berlalu itu, baru nak bermula ?
Ya, bermula untuk fasa tua.

Kahkah.


No comments:

Post a Comment