17 August 2012

Tugas


Gua tengok jam baru pukul 3.20 petang. Tokey gua tak masuk kerja lagi. Tetiba datang seorang brader beruniform polis peronda PLUS ke kedai gua.

"Dik, boleh bungkus sekarang tak?" brader pakai spek hitam bertanya

Gua pandang jam, gua pandang muka beliau,
"Bolehhh..." Gua terangguk angguk sikit

"Okay, kalau macam tu tolong abang bungkus mee kari 2." pesan brader pakai spek hitam tu lagi

Gua senyap, sambil tangan ligat buat kerja.

"Dik, nanti bungkus kuah asing eh. Pastu letak pati kari dalam 2-3 sudu, bagi pekat sikit."

Gua pandang beliau sambil senyum. Relax.

"Dik, boleh tambah fishball singgit singgit tak. Tauge taknak eh. Pastu telur tu kau belah dua siap siap. Ni kau tambah yong tau fu ni sikit, bungkus lain." sambil tangan beliau tunjuk tunjuk ke arah yong tau fu.

Gua mula usya slek kat brader tu.
Gua senyum lagi dan,

"Amboi, dah la tak puasa. Order macam macam pulak. Saya yang puasa ni pun tak berbuka macam ni." sambil pegang penyepit bahan, gua angkat kening belah kanan gua tinggi tinggi.

"Haa, okay okay. Kau buat lah cepat. Banyak bunyi pulak."

Kah Kah Kah, brader ni taktau malu lagi rupanya


1 comment: