07 August 2012

Konspirasi


12.17 pagi, tamat waktu kerja. Gua beredar dari kedai no 3, dan terus berjalan ke kedai no 11. Brader gua kerja kat situ. Masuk, gua order Horlick ais bungkus kat brader gua.

"Brader, buat Horlick ais kaw punya haa. Bungkus." arah gua sambil terus duduk di kerusi yang disediakan.

"Haa, okay okay." balas brader gua pendek.

Suasana senyap seketika. Gua bosan, gua bakar sebatang rokok Marlboro.

''Ni, aku nak sembang satu hal ni." tetibe brader gua memecahkan zarah zarah kotor Marlboro yang berterbangan.

"Apa benda?" gua tanya brader gua balik

"Tadi mak tanya, bila kau nak berenti kerja kat kedai cina tu?" tanya brader gua sambil menyedut Horlick ais bungkus yang gua pesan tadi.

Gua diam.

"Hmm, nanti nanti lah..." gua jawab sepasrah mungkin sambil hembus asap Marlboro ke muka beliau.

Gua berdiri, mintak kunci kereta. Dan terus pecut WJH 961 dari kedai no 11 tersebut.

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, hati gua tak tenang.

 Dalam hati gua berkata, ''Cilaka, takde soalan lain ke nak tanya? Ada ke patut tanya bila gua nak berhenti kerja? Tanyalah gua berbuka puasa tadi makan apa ke, dah isya' ke belum ke...."

Gua bukan apa. Gua lemah betul bila ada orang tanya soalan yang gua taktau jawapan dia apa.


No comments:

Post a Comment