25 September 2016

Kenapa Bila Nak Orang Berterima Kasih Depa Kata "Sekalung Terima Kasih?"


ZF Zamir,
"Kau kena berani menulis. Kalau sekadar menulis tapi hanya berakhir dalam simpanan sendiri, tak ada orang baca, untuk apa kau jadi penulis?"

Bob Izaaz,
"Atas alasan apa pun, every writer kena ada defend penulisan dia sendiri. Biarlah orang nak kata apa pun."

Dore,
"Hang menulis ni untuk masa depan hang. Hang kena tetap pendirian."

Jibby,
"At last, ada jugak yang bersuara."

Afidot,
"Alah, benda kecik je tu. Layan je."

Abdullah Sto,
"Biarkan Si Luncai terjun bersama labunya. Life must go on. Don't let people pull you down."

All in all,
Aku mahu berterima kasih atas moral support dari orang orang begini. Kehidupan seorang penulis aku baru sahaja bermula (but not officially start yet). Penulis kena berani sebarkan karyanya. Kalau tak berani, asyik fikirkan itu ini dari mulut orang, baik jadi peti ais. Kuat, besar dan berbakti pada masyarakat, tapi tiada akal fikiran dan didoktrinkan supaya dimanipulasi orang. Macam boneka, when your life is under people control. Penulis kena berani dikritik dan ambil perkara yang bagus bagus untuk terus hidup. Hidup untuk berkarya.

Manuskrip separuh siap sudah diberi pada orang orang tertentu untuk dinilai. Moga moga tuah menyebelahi aku, tenang aku bikin masterpiece.

Falsafah menulis aku hanya 1,
Bila aku mati, aku mahukan manusia ingat akan tulisan tulisan aku. Boleh jadi rujukan, prinsip mahupun buat lapik ashtray.

Mungkin, Tuhan sedang tunjuk jalan aku sekarang. Jadi, aku kena alert.


No comments:

Post a Comment