02 January 2012

Kepulangan



Malam semakin suram. Jalan raya yang tadi nya sibuk, tetibe jadi sunyi. Sepi. Kepulangan aku ke Tg. Malim amat dirasai. Udara nya sikit pun tak pernah berubah. Ya, aku kenal dengan bauan udara Tg. Malim. Sangat harum.

Kepulangan ini adalah atas permintaan mak. Aku pelik. Selalunya, mak tak bagi aku balik time cuti cuti cenggini. But now... Erm, mungkin mak nak kahwinkan aku dengan seseorang kott. Keh3. Relax, hero kena tenang babe.

Banyak yang dah berubah sejak aku mula jejak masuk dalam rumah ni. Dari segi kedudukan perabot, ada lampu siling terbakar dan paling aku tak suka, rumah ni dah tak se-puaka macam dulu lagi. Nice mom. Sesekali aku terfikir, adakah selama ini aku yang buat rumah ni semacam puaka? Tup tup aku takde kat rumah, rumah ni jadi senonoh. Cis, I hate this. Nampak formal ok.

Teh o panas terletak di atas meja. Usai mandi, aku lepak sebelah ayah. Sembang sembang hal dunia. Sesekali terselit hal pointer aku yang kian merudum. Tapi aku masih. Masih dengan senyuman tawar itu. Ayah faham. Ayah yakin akan kemampuan aku.

Kepulangan ini banyak berkisarkan cerita cerita tentang kahwin. Aku taktau kenapa. Aku jadi orang tengah. Semuanya bermula dengan mak aku dapat hidu abang aku bercadang nak kahwin. Cis... Aku kantoi. Dah la banyak rahsia abang aku, aku yang pegang. Ni mak dah start ugut ugut nak korek rahsia. But bro, believe me. I'm a legend. Situation is under control. Aku faham bidadari syurga aku (mak), bukan dia taknak abang aku kahwin, tapi he's still studying. How to effort his wife when they're getting married? Aku pun taktau nak cakap ape, just sit and listen.

Tapi kekadang aku terfikir jugak, adalah susah kalau sang lelaki ni terjumpa awal dengan si gadis yakni jodoh dia. In case, sang lelaki tu masih lagi belajar. Untuk bekerja jauh kedepan lagi. Duit? Hmm, the most killer things. Memang orang cakap, kalau dah jodoh tak kemana jugak. Tapi macam mana dengan, keadaan dimana sang lelaki merasakan dirinya di kategori wajib kahwin? Hah, dah dalam dilema pulak.

Ahh, terlalu banyak persoalan tentang perkahwinan. Aku nak lupakan sekejap.

Kita tengok next problem.
Kerja? Ahh, it's too complicated. It's all about intellegent, best result, interest, time, luck and bla bla bla bla....
Rubbish, aku taknak cakap pasal ni !

*Tidur


Bangun, solat subuh.
Duduk tenang atas katil sambil baca Pecah keluaran Buku Fixi. Tupp...


*Tidur lagi..


Aku taknak fikir pasal kahwin kahwin lagi. Perit. Sesak. Plus, bukan masalah aku pun kan? Wait till something happens.

Aku nak gerak Gopeng balik. To my bro, I'm in ur side. Keh keh keh

Till then, thanks to mak dengan ayah.
Kepulangan ini membuatkan aku jadi lebih dewasa.

4 comments:

  1. emmm, kau dah masuk dalam kategori wajib kahwin ke belom?

    hehehee

    ReplyDelete
  2. aku? dari segi fizikal dah. dari segi mental blom. kahkahkah

    ReplyDelete
  3. citer kau macam citer kawan aku yang dia citerkan baru-baru nih kat aku.pasal kahwin dan pasal abang dia yang cuba hide n seek soal jodoh dengan mak dia..

    ReplyDelete
  4. err, make sure aku bukan kawan yg kau maksudkan tu kan?

    ReplyDelete